Que al final d’un concert L’Auditori sembli el Liceu després d’una representació polèmica amb la meitat del públic aplaudint i l’altra meitat esbroncant és tota una novetat. Això és el que va passar al final de la Novena simfonia de Ludwig van Beethoven interpretada per la OBC sota la batuta de Kazushi Ono, el seu director titular. Destinatari de les protestes no eren els intèrprets musicals ni, evidentment, la partitura. Ho era la proposta de la Agrupación Señor Serrano que incorporava un relat teatral a l’obra del compositor alemany.

L’anunci d’aquest concert ja havia encetat la polèmica. Consistia en el tors nu d’un massís amb un eslip blau marcant un paquet rodejat per les estrelles de la bandera de la Unió Europea. En aquests temps del #MeToo, ja no toca fer servir el cos de la dona per vendre. Ara, la cosificació es masculina. En aquest cas, objectiu acomplert. L’Auditori es va omplir de gom a gom. Fins i tot a fora hi havia qui no perdia l’esperança de trobar alguna entrada sobrera, cosa que només passa en ocasió d’actuacions extraordinàries. Però no era el cas.

La Agrupación Señor Serrano es una companya teatral ben reconeguda i premiada, aquí i a fora. La reproducció en directe en una gran pantalla d’una sèrie d’objectes filmats i editats de manera instantània explicava la dramatúrgia que havien creat al voltant d’Europa a partir d’un Beethoven amarat dels principis de la Il·lustració que conclou la seva darrera simfonia amb el cant a la igualtat i la germanor, un himne que ha esdevingut el de la Unió Europea (UE).

Amb el títol de Garden Center Europa i mitjançant la idea de plantar una llavor de la que neix una flor, concretament una peònia de color grog (el color de les estrelles de la UE), els serranos explicaven la il·lusió per un projecte polític, la dificultat per posar-lo en pràctica amb el resultat de generar ira i desafecció, l’acceptació de que el projecte no ha funcionat i finalment un tornar a començar fins i tot amb més alegria i il·lusió. Son quatre estadis que coincideixen amb els quatre moviments de la simfonia.

Si el plantejament pot ser encertat, la seva plasmació en imatges resultava totalment simplista i excessivament fàcil com ho és ajuntar fotos de Theresa May, Angela Merkel, Marine Le Pen, Albert Rivera i Santiago Abascal o Vladimir Putin entre d’altres, o deixar que un penis erecte i un bust de Beethoven, ambdós de cera, multiplicats en la pantalla gegant, s’anessin fonent. El sentit crític de la referència a la amenaça que ve de fora i a la necessitat de que tot jardí ha de tenir una tanca quedava poc clar.

La llavor que havia anat a parar a un abocador renaixia en mans d’una noia vestida amb un xandall blau florejat. El quart i últim moviment de la simfonia va començar amb una morrejada entre la noia, traslladada a una peanya giratòria, amb un xicot, per acabar amb tres trios que es besaven i magrejaven a plaer davant de la càmera que les filmava mentre músics i solistes interpretaven el cèlebre Himne a l’alegria.

Fundadors subscriptors:
més que lectors, actors disposats a canviar les coses.

Musicalment, la lectura de la Novena que va fer Ono era força plana i poc estimulant. L’objecte i subjecte del concert eren l’obra de Beethoven, però l’explosió d’imatges dominava massa i tampoc ajudava les veus solistes de Marta Mathéu (soprano), Lidia Vinyes-Curtis (mezzosoprano), David Alegret (tenor)i Simon Neal (baríton), vestits ells amb xandall i elles amb una mena de drapejat, tots florejats, que no afavorien ningú. L’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música van superar el problema resultant de la gran distància entre ells i l’orquestra degut a que entre les dues formacions hi havia la taula on els Señor Serrano creaven les imatges fent difícil que el cors poguessin sentir bé els instrumentistes.

Mentre a Barcelona assistíem al concert, a Budapest, el primer ministre d’Hongria, el conservador i nacionalista Viktor Orban, deia voler aturar el declivi d’Europa i posar fi al “malson” de l’actual Unió “per a que Europa torni a ser dels europeus”. Deu ser que els simplismes, com els extrems, es toquen.

Concert del dia 15 de març.